Ideer

Gode ideer til brug i skole, institution eller hjem

 

Generelle ideer til bevægelse, der styrker motorikken for alle aldersgrupper, sværhedsgraden afpasses barnets/børnenes formåen

Hop

Rul

Løb

Hink

Balance – fx stå på et ben

Gå baglæns

Dreje (NB hvis nogle har køresyge skal man ikke dreje for mange omgange i starten)

Krybe

Makkermassage (evt m. bold, pensel, neglebørste)

Tegne på ryggen af hinanden, rulle på hinanden, ligge helt tæt

Gå i ujævnt terræn/over borde/bænke/under stole/borde

Spille bold/ballon

 

 

Ansigtsmotorik

 

1) Sid overfor hinanden to og to

 

2) Den ene laver forskellige ansigts udtryk, der skal få den anden til at grine.

 

Herefter ”bytter” I

 

 

 

1) Sid overfor hinanden to og to

 

2) Den ene laver forskellige ansigtsudtryk, som den anden skal efterligne.

 

Herefter ”bytter” I

Motorik med hele kroppen

 

1) Alle rejser sig

 

2) Herefter skal alle hoppe, hoppe sprællemand, lave armsving, strække sig helt op på tæerne og række armene i vejret (kun fantasien sætter grænser)

 

Retningsbevidsthed

 

Sig: "goddag højre hånd" mens I giver hånd. Klem herefter på barnets højre skulder, knæ, fod osv. gør det dagligt i en periode så barnet har helt styr på højre - herefter lærer barnet venstre af sig selv/næsten uden hjælp

 

 

Øvelser i klasseværelset eller med lidt større børn

 

1) Eleverne er sammen to og to

 

2) Den ene elev fortæller en kort historie. Den anden elev skal herefter mime historien.

 

Herefter ”bytter” eleverne

 

Velegnet i naturvidenskabelige fag med sande/falske svarmuligheder

 

1) Eleverne får en motorisk øvelse (fx sving med højre arm) for svarmuligheden: sandt og en anden motorisk øvelse (fx små hop på stedet) for svarmuligheden: falsk

 

2) Nu stiller læreren spørgsmål og eleverne udfører øvelsen for sandt eller falsk

 

 

Retningsbevidstheden:

 

1) Læreren siger til hele klassen: Ræk højre hånd op. (kontroller at alle har højre hånd oppe)

 

2) Læreren siger: Sig Goddag med højre hånd

Det perifere syn:

 

A

 

1) Eleverne er sammen to og to. De står med front mod hinanden

 

2) Den ene elev rækker højre hånd ud til siden. Den anden elev ser nu hele tiden på klassekammeratens næse (øjnene må ikke flyttes), mens han med venstre hånd skal ramme den højre hånd, der er rakt ud til siden.

 

Herefter ”bytter” eleverne

 

Labyrintsans:

 

 

A NB hvis nogen har tendens til køresyge skal man ikke dreje så mange omgange

 

1) Eleverne er sammen to og to

 

2) Den ene elev drejer fx 4 gange højre om og står stille indtil han/hun ikke er svimmel længere. Herefter drejes venstre om. Den anden elev passer på, at den der drejer ikke falder/støder ind i noget.

 

Herefter ”bytter” eleverne

 

Kinæstesisans(/labyrintsans) og rytme:

 

A

 

1) Læreren hopper ”et mønster” fx hink på højre fod, hink på venstre fod og hop på samlede ben

 

2) Eleverne hopper herefter samme ”mønster”

 

 

B

 

1) Eleverne er sammen to og to.

 

2) Den ene elev hopper et mønster, som den anden herefter skal efterligne

 

Udvid denne øvelse til også at omfatte krydsbevægelse som ”sprællemandshop” afhængig af elevernes niveau.

 

 

Følesans og rytme:

 

 

1) Eleverne er sammen to og to, den ene ligger på gulvet på maven

 

2) Hele klassen synger forskellige børnesange fx Lille Peter edderkop, mens makkeren laver de bevægelser der passer til sangen på ryggen af den elev der ligger på gulvet

 

3) Eleverne bytter plads efter hvert vers eller hver sang